Zuidereiland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Nandi Teeuwen - WaarBenJij.nu Zuidereiland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Nandi Teeuwen - WaarBenJij.nu

Zuidereiland

Blijf op de hoogte en volg Nandi

07 December 2014 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Hallo allemaal:)

Bij deze weer even een update over onze reis, aangezien het alweer even geleden is.
Vanaf Wellington hebben we de oversteek gemaakt met de ferry naar het Zuidereiland. Het is een mooie tocht van ruim 3 uur. We hebben vanaf het bovenste deck kunnen genieten van het uitzicht maar ook lekker even kunnen ontspannen, omdat het toch wel erg vroeg was die ochtend!
Bij aankomst op het eiland twijfelden we nog waar we heen wilden gaan, maar we hebben besloten om naar Nelson te gaan. Een gezellige plaats waar we zowaar wat mooi weer hadden (lucky us!) Vanuit Nelson zijn we een dag naar het Abel Tasman National Park geweest. Hier hebben we een stuk gewandeld, gekayakt en met de watertaxi gevaren. We hebben tijdens het kayaken wat zeehonden kunnen spotten:)
Na een paar dagen zijn we naar Westport gereden. Onderweg hebben we wat stops gemaakt, bijvoorbeeld Lake Rotorua. Ontzettend mooi om te zien dat het meer tussen bergen (met sneeuw!:)) ligt. In Westport wilden we een stukje richting het noorden rijden, er schijnen erg mooie wandelingen te zijn. Helaas kwam het met bakken uit de hemel zetten.. En aangezien we daar niet op gerekend hadden, zaten er weinig wandelingen in. Wel zijn we gestopt in het plaatsje Denniston. Hier werd tot begin jaren '70 nog veel in mijnen gewerkt. Nu is we nog maar weinig over van wat toen een druk dorp was met harde werkers. Wel hebben we de railsen en de karretjes kunnen zien.

Na Westport hebben we een nachtje in Greymouth geslapen, om vervolgens verder te rijden naar Franz Josef. Hier is een gletsjer. We hadden een helicoptervlucht geboekt die je boven op de gletjser zou brengen, maar helaas pindakaas, nog steeds slecht weer en dan vliegen ze echt echt echt niet met de helicopters de berg op. Verder is er weinig te doen in het dorp. Wel zit er een kiwi centrum, waar we dan toch kiwi's hebben kunnen zien! En een middagje in de hotpools vertoeven was ook geen straf:)

Op de weg naar Wanaka zijn we gestopt bij Fox Glacier. Hier heb je de mogelijkheid om een stuk de lopen, zodat je de gletsjer kan zien. Dit hebben we gedaan en het uitzicht op de gletsjer was wel erg gaaf:)
In Wanaka hebben we een nacht geslapen om vervolgens door te gaan naar Queenstown. Queenstown staat bekend om zijn adrenaline en we waren er nog niet eens of de eerste bungeejump spot hadden we al gezien. Toch maar even stoppen om te kijken? Juist ja.. Daar had Jasper andere ideeen over! Dat wordt dus meteen even een bungeejump uitvoeren. En als Jasper dat kan, kan ik natuurlijk niet achterblijven. Zonder te veel na te denken hebben we de boeking gedaan. Jasper heeft een 3 combo gedaan :twee jumps en een swing (gigantische schommel midden in een canyon) en ik vond 1 jump en de swing méér dan zat!
Ik mocht eerst van Jasper, hij was bang dat ik anders te bang zou zijn en het niet meer zou doen. Op het moment dat ik daar stond dacht ik ook: dit is helemaal niet leuk, ik doe dit niet! Maar je moet alles een keer proberen, en kleine held dat ik ben, toch gesprongen. Daarna was Jasper zijn beurt. Grote held, geen twijfel, gewoon doen en genieten! Hij was blij dat hij de volgende dag nog een keer mocht! Dit was 43 meter en dr dag erna is hij van 134 meter de canyon in gesprongen:) de bikkel! Daarna zijn we samen in de swing geweest, wat erg leuk was om samen te doen!
Verder hebben we in Queenstown nog een 'berg' beklommen ( eigenlijk heuvel, maar een uur steil naar boven lopen is in mijn begrippen dan toch ren berg beklimmen hihi. Met als beloning een prachtig uitzicht over Queenstown. Ook hebben we nog met een jetboat in Skippers Canyon over de rivier heen geknald. Jullie begrijpen, we hebben genoeg adrenaline kunnen ervaren en voorlopig kunnen we er weer even genoeg om op vooruit te kunnen:)
Na Queenstown zijn we naar Te Anau gereden. Hier hebben we Jasper zijn verjaardag gevierd! Die dag zijn we vroeg opgegaan om met een cruise over Doubtful Sound te varen. Helaas was het slecht weer, maar het voordeel daarvan is, dat je ontzettend veel watervallen kunt zien! Ook hebben we pinguïns en zeehonden kunnen spotten:)
Eind van de middag brak de zon door en was het erg warm:) volgens Jasper was het een geslaagde verjaardag:) in de avond zijn er nog twee Nederlandse jongens bij ons op de kamer wat komen drinken en cake eten (je moet roeien met de riemen die je hebt, ik heb een mooie cake versierd met een bungeejump afbeelding haha!) zo hebben we er toch nog een feestje van kunnen maken.
De dag erna zijn we naar Milford Sound gereden. De route heeft ontzettend mooie stops, waar we de hele dag van hebben kunnen genieten. Deze Sound zijn we niet opgeweest maar we hadden genoeg te zien. ' s Avonds hebben we Sinterklaas 'gevierd' met warme chocomel, speculaasjes en een chocoladeletter gemaakt van hagelslagjes (intens gelukkig!).
Na Te Anau zijn we via een scenic route via de onderkant van Nieuw-Zeeland naar Dunedin gereden. Wederom een prachtige route (ik kan het niet vaak genoeg zeggen!) in Dunedin blijven we een paar dagen. Gisteren hebben we eindelijk een boek gevonden waar we al drie weken iedere boekenwinkel voor inlopen! Op het noordereiland had Jasper een serie boeken gevonden die hij graag wilde lezen. Daar vonden we steeds deel 2. Eerst op zoek naar deel 1, want stel dat die niet leuk is hoeven we het tweede deel ook niet. In Wellington deel 1 gevonden, daarna op zoek naar deel 2. Nergens te vinden! Daarentegen wel deel 1 en 3. Ik heb voor Jas zijn verjaardag deel 3 alvast gekocht en dan nu eindelijk na 3 weken zoeken hebben we hier deel 2 gevonden! In 2 boekenwinkels zelfs.. Waar maken we ons druk om hihi! We hebben hem:)
Gisteren ook naar de steilste straat ter wereld geweest, Baldwin Street. En steil is ie! Wat een klim:) daarna hebben we een heuse kerstparade gezien:)
We zijn net naar Cadbury World geweest, op aanraden van Lisanne:) hier hebben we gezien hoe de chocolade gemaakt wordt en ook hebben we geloof ik zowat ieder soort chocolade wat wordt gemaakt, gekregen. T was net Sint Maarten, met ons tasje vol suiker!
Morgen gaan we weer verder rijden en kijken we even hoe we mijn verjaardag gaan vieren! Gek idee hoor, zo ver van huis met onze verjaardagen en de feestdagen.

Voor iedereen alvast hele fijne feestdagen gewenst! Morgen over een week vliegen wij naar het warme Australië!

Dikke kus en knuffels van ons!

• 08 December 2014 - 06:46

Esmee:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben.
    Geniet nog maar van het mooie zuidereiland en veel plezier bij de start van Australië.
    Xx Esmée

• 08 December 2014 - 13:42

Naomi:

Klinkt super geniet er maar lekker van!
    x naomi

• 08 December 2014 - 14:10

Lidy En Carin:

Wat een activiteiten zeg. Het klinkt allemaal fantastisch en de beelden van de Bungeejump waren werkelijk fantastisch. Stoer van jou Nandi dat je het ook gedaan hebt. Jasper, alsnog van Harte gefeliciteerd hoor. Datum was ons ontschoten :-( Wij genieten lekker met jullie mee en blijven jullie volgen. Dikke kus van ons tweetjes. XXX

• 08 December 2014 - 16:49

Alice:

Hoi Jasper en Nandi,

Allereerst Jasper jij nog gefeliciteerd met je verjaardag en Nandi alvast gefeliciteerd voor morgen.
    Vond jullie kaart toen ik vanmorgen thuis kwam uit Dresden. Erg lief bedankt!
    Heb net al jullie verslagen gelezen, alsof ik de reis lees die Bas en ik zouden gaan maken, met uitzondering van dat bungee jumpen dan, helemaal geweldig.
    Ik ga morgen met je moeder en mijn zus "Kerstknutselen" bij Barbera, kan ze me gelijk nog meer vertellen over jullie avontuur.
    Blijf zo genieten van jullie reis, ik volg jullie via jullie verslagen en geniet mee. Dikke kus voor jullie allebei. X